Willem Thies
volgende   -    terug naar 't overzicht   

Thies

Agenda

Publicaties

Werk in
wording

De Pers

Audiovisueel

Links

E-mail

©

 

 

 

 

 

 

 


De keerzijde van bloed ; Winnaar poezieprijs draagt voor op Het Tuinfeest
Telegraaf, 4 augustus 2006

'Hij ziet het leven als een hardvochtig krijgstoneel en brengt daar parlando en staccato, expressief en in paradoxen, in litanieen en in laconieke versjes, verslag van uit. Hij doet dat op een manier die aantoont dat er van dik hout mooie memorabele planken kunnen worden gezaagd', aldus de jury van de C. Buddingh-prijs voor nieuwe Nederlandstalige poezie over Willem Thies, die onlangs de onderscheiding in de wacht sleepte met zijn debuutbundel 'Toendra'. De jonge dichter draagt morgen, tussen grote namen als Gerrit Komrij, Toon Tellegen, Bart Chabot en Eva Gerlach, voor uit eigen werk tijdens de poeziemanifestatie Het Tuinfeest in Deventer.

In een sobere Amsterdamse woning schrijft Willem Thies (1973) zijn zwartromantische gedichten, zowel op de computer als in zo'n typisch klein notitieboekje dat vooral schrijvers bij zich lijken te dragen. Op een kastje staat een indrukwekkende verzameling boeken, een mengeling van poezie en geschiedenis. Want Thies houdt niet alleen nauwlettend het werk van andere dichters in de gaten in een poging zelf zo oorspronkelijk mogelijk te zijn, hij heeft ook een buitengewone fascinatie voor alles dat met oorlogen, veldslagen, de grote strategen, dictators en tirannen te maken heeft. Dat laatste resulteerde uiteindelijk zelfs in een studie geschiedenis in Groningen. Nu klinken er van die studie slechts nog flarden thematiek door in zijn dichtkunst, waarbij hij onderwerpen als dood, geweld, oorlog, (zelf)destructie, (zelf)moord niet schuwt.

Als lezer word je zo op het eerste gezicht niet direct vrolijk van dichtregels als 'we boren ademgaten in een doodskist en noemen het vrijheid', 'de kus van de kogel op mijn voorhoofd licht als de adem van een engel' of 'een badkuip vol bloed lacht'. Toch valt het volgens Thies best mee met de neerslachtige aard van zijn gedichten. "Een woord als bloed roept bij veel mensen onmiddellijk onprettige associaties op. Maar net als de muziek van Nirvana, waar ik persoonlijk nogal fan van ben, kun je het ook van een andere kant bekijken. Het bloed dat door onze aderen stroomt, heeft ook iets vitaals, iets krachtigs en is dus net zo goed iets positiefs. Al moet ik eerlijk bekennen dat dat donkere aura me wel degelijk aantrekt. Ik heb er een ziekelijke nieuwsgierigheid naar, zou je kunnen zeggen. En zolang je het maar niet daadwerkelijk doet, kun je daar via de kunst toch best ver in gaan. Daar zie ik geen kwaad in."

Maar in hoeverre zien we de persoon Willem Thies terug in zijn werk? "Mijn gedichten zijn niet zozeer autobiografisch, als wel persoonlijk. Mijn fascinaties en obsessies zie je wel degelijk terug in mijn werk. Maar dat kan ook niet anders. Wat je bezighoudt, daar schrijf je over."

Thies deed er zo'n acht jaar over om uiteindelijk uit honderden gedichten 'Toendra' samen te stellen. "Ik schrijf ongeveer eens per maand een gedicht dat de moeite waard, oftewel publicabel is. Het is niet iets dat ik kan oproepen. Ik bedenk wel eens een hele mooie zin, maar dan kan het nog een hele tijd duren voordat die op de juiste plek valt", legt de dichter uit. "Ik hou niet van al te geraffineerd en gepolijst werk, maar poezie moet ook niet al te heilig en te zweverig worden. Het moet vooral iets te zeggen hebben. Dat inhoudloze is niets voor mij en ik vind het ook vervelend als iets moeilijk te duiden is. Mijn werk is wat dat betreft vrij transparant. Ik heb een hele eigen stijl die bijna on-Nederlands is, omdat ik het zwartromantische met een bijna Zuid-Amerikaanse pathos combineer." Voor hoop en ontroering, een enkel gedicht als 'Al onze goede bedoelingen ten spijt' daargelaten, ben je bij Thies aan het verkeerde adres.

"Zachte ontroering vind je bij mij niet. Daarvoor moet je bij iemand als Kopland zijn. Ik denk zelfs dat mijn werk een primaire, bijna fysieke reactie kan oproepen. Dat je nekharen overeind gaan staan."

Voorlopig kan Thies nog niet leven van zijn dichtkunst. Hij probeert financieel dan ook het hoofd boven water te houden door als persklaarmaker en corrector voor diverse grote literaire uitgeverijen te werken. Momenteel neemt hij de nieuwe roman van Abdelkader Benali onder handen. "Ik beschouw mezelf niet als professioneel dichter, ik kan er tenslotte niet van leven. Als je in Nederland zo'n 500 dichtbundels verkoopt, behoor je tot de absolute top en als je dan nagaat dat ik per verkocht boek 1,70 euro vang, kun je wel uitrekenen dat ik daar niet echt rijk van word." Dat weerhoudt hem er echter niet van om toch al aan een tweede bundel te werken.

'Het Tuinfeest' vindt op zaterdag 5 augustus plaats in Theater Bouwkunde in Deventer. Informatie: 0570-614075 of www.theaterbouwkunde.nl. 'Toendra' van Willem Thies; 16,90 euro; Uitgeverij 521; ISBN: 90 499 7016 8.